Gerincjóga

1910892Fáj a hátad?
Fáj a derekad?
Befeszült a nyakad?
Gerincproblémád van?
Rossz a tartásod?

Akkor Neked elsősorban a Gerincjógát javaslom. Ez ugyanúgy Hatha jóga, csak kicsit módosítva. Alapvetően a Hatha jógát egészséges emberekre „találták ki”, és tartalmaz jó pár olyan elemet is, amely sajnos súlyosbítja az ülő munka és a mai modern, városi életmód következtében kialakuló gerincproblémákat. Merthogy napi több órás számítógép előtti ülés majdnem biztosan hatással lesz a porckorongjaidra – és nem pozitív hatással. Ez persze 10-15 évig tünetmentes, amikor meg már jelentkeznek a tünetek, akkor már nem biztos, hogy eszedbe jut, hogy jógával helyrehozhatod.

Amikor én ezt tanultam, nagyon meglepődtem, hogy a sok ülő munkát végző ember (én is dolgoztam irodában) mennyire nincs tisztában azzal, hogy milyen rosszul ül, és mennyire ártalmas a sok ülés. Azon még jobban meglepődtem, hogy egy-egy ászana mennyire károsan befolyásolja a már elindult degeneratív folyamatokat, és mégis rengeteg jógaórán gyakorolják tudatlanul emberek százai. Aztán jönnek a problémák, és nem is sejtik, hogy a jóga ehhez mennyire hozzájárult.

Emiatt a mai jógaoktatóknak óriási felelősségük van, amikor városi életmódhoz szokott tanítványokat tanítanak. Tulajdonképpen irányzattól függetlenül minden jógaórán figyelembe kellene venni, hogy szinte mindenki órákat ül rosszul autóban, munkahelyen. Ez aztán hozzájárul ahhoz, hogy a porckorong vizet veszít, majd egyéb káros folyamatok indulnak el.

A Gerincjógán kifejezetten hiányoznak azok a testgyakorlatok, amik tovább rontják a porckorong degenerációs folyamatait. A jóga hatásai azonban nem hiányoznak, a gerincterhelés szempontjából optimálisnak tartott helyzetben, módosítva gyakorlunk. A Gerincjóga a tévhitekkel ellentétben nem csak a gerincmenti izomzat erősítéséről szól, a teljes test átmozgatása ugyanúgy lényege, mint minden más jógafoglalkozásnak. Kifejezetten fontos azonban a hasizomzat erősítése, a gerinc mobilitása, nyújtása és lazítása, és minden olyan Hatha jóga gyakorlat is része a foglalkozásoknak, amik a gerinc (vagyis a porckorong) szempontjából kíméletesnek számítanak.
Mivel gerincjóga szemléletű oktató vagyok, a Hatha jóga óráimon is ugyanúgy érvényesül ez a fajta szemléletem.
Így bármilyen gerincbántalommal nyugodtan keress a Hatha jógán is.